Viktig informasjon når ventetidene øker

Viktig informasjon når ventetidene øker

 
Medi3 har i mange år levert spesialisthelsetjenester til folk i Møre og Romsdal gjennom avtaler med Helse Midt-Norge. Vi har vært en viktig aktør, og har hatt mange pasienter som har fått behandling med korte ventetider.

Medi3 vil fortsatt tilby behandling innenfor en rekke tjenesteområder til privatbetalende pasienter og forsikringspasienter, men dette er ikke et alternativ for alle. Den opprinnelige avtalen mellom Medi3 og Helse Midt-Norge avsluttes 31. desember 2024. Manger henvender seg til oss nå, bekymret fordi vi ikke lenger kan tilby behandling med offentlige egenandeler og de korte ventetidene de har vært vant til fra oss. (Helse Midt-Norge har forlenget avtalen til 31.03.25, men med nye villkår. Avtalen administreres av helseforetakene i regionen. En fastlege kan derfor ikke lenger henvise deg som pasient direkte til oss. Du må henvises til sykehus. Medi3 tar imot pasienter fra sykehusene og har ikke noe med prioritering å gjøre.)


Vi forstår at ventetidene og usikkerheten kan være belastende. For å få den hjelpen du har krav på er det derfor viktig at du kjenner dine rettigheter som pasient.


Dine pasientrettigheter:
I den norske helsetjenesten finnes det regler for rettighetsvurdering, som er laget for å sikre at du får den helsehjelpen du trenger, til rett tid, basert på hva som er medisinsk nødvendig. Når du henvises til spesialisthelsetjenesten, vurderer de om du har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialist, og setter eventuelle tidsfrister for når hjelpen skal gis.


Her er de viktigste rettighetene du har:

1. Vurderingsfrist på 10 virkedager
Når du henvises til spesialisthelsetjenesten, skal vurderingen av dine rettigheter gjøres innen 10 virkedager fra henvisningen blir mottatt.


2. Rett til nødvendig helsehjelp og fastsettelse av frist

Hvis det vurderes at du trenger spesialisert helsehjelp, settes det en frist for når behandlingen skal starte. Hvis denne fristen ikke overholdes, kan du ha rett til behandling hos en annen tilbyder.


3. Vurdering av rett til prioritert helsehjelp

Rett til prioritert helsehjelp vurderes ut fra hvor alvorlig tilstanden din er, hvor raskt den kan forverres, og hvor medisinsk nødvendig det er å få behandling raskt.


4. Barn og unge under 23 år med psykiske lidelser eller rusproblemer
Barn og unge under 23 år som har psykiske helseproblemer eller rusproblemer, er en særlig prioritert pasientgruppe. I henhold til Prioriteringsforskriftens §4a, skal ikke tidsfristen for oppstart av behandling ikke overstige 65 virkedager.


5. Plikt til å informere pasienten om rettighetene
Etter at vurderingen er gjort, skal du informeres om resultatet og hva dette betyr for videre behandling.


6. Pasientens rett til fritt behandlingsvalg

Hvis du har rett til nødvendig helsehjelp, kan du bruke fritt behandlingsvalg, som gir deg muligheten til å velge behandlingssted. Du kan velge blant både offentlige og private institusjoner som har avtale med det offentlige.


7. Rett til å klage på rettighetsvurdering

Hvis du mener at rettighetsvurderingen er feil eller mangelfull, kan du klage. Klagen kan sendes til stedet som har gjort vurderingen, og dersom klagen ikke blir tatt til følge, kan du ta saken videre til Statsforvalteren.


8. Rett til videre behandling gjennom Helfo

Hvis fristen for behandling ikke blir overholdt, kan Helfo hjelpe deg med å finne et annet behandlingssted som dekkes av det offentlige.


9. Bruk av nasjonale retningslinjer
Helsepersonell skal følge nasjonale retningslinjer for vurdering av medisinsk behov og prioritering. Dette skal sikre at vurderingene er faglig forsvarlige og like over hele landet.

 


For mer informasjon kan du lese her:
1. Helsenorge - Pasientrettigheter
2. Lov om spesialisthelsetjenesten (Spesialisthelsetjenesteloven) (Loven som regulerer spesialisthelsetjenester og rettighetsvurdering).