Stress ned i tide før ferien

Stress ned i tide før ferien

 
Vi nærmer oss sommerferien for mange, og vi er allerede stresset over alt vi skal rekke før vi kan ta fri fra jobb. Medi3 gir deg nyttige tips for at både tiden før, under og etter ferien skal bli så bra som mulig.

- Det er viktig å stresse ned i Prøv gjerne å få litt feriefølelse allerede før du drar, sier Turid Nordstrand Rødset, HMS-rådgiver og livsstilscoach ved Medi3. – Mye stress for å bli ferdig til ferien, kan føre til at en blir syk når en endelig får fri. Grunnen til dette er at immunforsvaret blir svekket av stress. Prøv å strukturere arbeidet godt og ikke ta på deg for mange oppgaver inn i ferien. Ferien er en fin anledning til å øve på det å gjøre ”ingenting”.

 
Fall ikke for fristelsen med raske matløsninger. Når du har ferie, har du gjerne bedre tid til å være sammen med familie og venner.  Dette er en fin anledning til lange hyggelige måltider, sier Rødset. – I en hektisk hverdag tror jeg mange har mistet noe av verdien av å samles til måltidene. Rundt bordet kan vi dele dagens gleder og utfordringer, samtidig som vi bygger nære relasjoner og gode minner.

 

Nyttige tips for ferien

  1. Ikke ha for høye forventninger
  2. Sørg for å ha det kjekt
  3. Unngå å stresse for å oppleve mest mulig
  4. Du trenger ikke feriere sammen med halve slekten
  5. Gjør noe helt annet enn i hverdagen og koble ut det som gir bekymringer
  6. Tenk igjennom det du er fornøyd med og det du er takknemlig for


Dersom du har hatt store stressbelastninger over tid, er det viktig at ferien gir restitusjon, sier Melinda Garden som er psykolog ved Medi3 i Ulsteinvik. – Om du er veldig sliten, må du få hvile godt ut. Stikkordet blir da tid. For de fleste av oss er et litt lavere tempo det første steget mot hvilepuls. Dersom det er noe du strever med, er det også viktig å prøve å ta seg litt fri fra det som er vanskelig.

 

Tips for å komme tilbake til jobb etter ferien

  1. Det er lurt å resette døgnrytmen de tre siste dagene før du starter på jobb igjen
  2. Reduser eller dropp alkoholen de siste dagene av ferien
  3. Innstill deg på at det er oppgaver som venter, og start med de enkle
  4. Ikke start med å jobbe overtid for å ta unna arbeid
  5. Sett av tid til å planlegge høsten
  6. Snakk med kollegene dine om hvordan de har hatt det på ferie
  7. Hjelp hverandre
  8. Bestem deg for å ha arbeidsglede og gjør mer av de oppgavene som gjør deg glad
  9. Spre arbeidsglede og gjør noe hver dag for en kollega, som kan gjøre han eller henne glad


Les flere sommertips i Medi3s sommermagasin! (PDF)

Eller finn sakene under Helsenytt

}

Ålesund

Kongens gate 11

Postboks 1514, 6025 Ålesund

Åpningstider sommer 2018:

Medi 3 Ålesund har sommeråpent  (08.00-15.00) fra 09.07.18 til 17.08.18.

Allmennlegevakt er sommerstengt fra 25.06.18 (uke 26)-17.08.18

 

Åpningstider:

Mandag kl 08.00 - 21.00
Tirsdag - Onsdag - Torsdag 08.00 - 18.00
Fredag 08.00 - 15.00

 

 

Ulsteinvik

Bjørndalvegen 14a

6065 Ulsteinvik

Åpningstider:

Mandag - Fredag: 08.00 - 15.30

Medi3 Ulsteinvik er sommerstengt fra 16.07 til 03.08 

Kiropraktor Ingrid Bjørdal vil være tilstede enkelte dager i denne perioden.