Pass ryggen din ved snømåking, og unngå skader

Pass ryggen din ved snømåking, og unngå skader

 
Store snøfall gjør at snø må måkes. Snømåking er god trim, men gjør det på rett måte. Les tipsene fra kiropraktorene ved Medi 3 og unngå skader.

En tredjedel av Norges befolkning har til enhver tid vondt i ryggen, og det kan tyde på at andelen øker med mengden snø som må måkes bort fra innkjørsler og trapper. Kiropraktorene til Medi 3 merker i hvert fall en økning i antall henvendelser nå som snøen laver ned i store mengder.

– En normal rygg skal tåle å måke snø, men uhell kan skje. Det skyldes at folk går for hardt til og noen feilbedømmer sin egen styrke når de måker. - Hvert år ser vi at måking kan utløse ryggproblemer og i noen tilfeller også en isjias, sier kiropraktorene ved Medi 3 Ingrid Bjørdal, og påpeker at snømåking da kun er den utløsende årsaken.

Lytt til kroppens signaler, og tenk gjennom bevegelsene dine med snømåka. Måk med hodet – unngå ryggvondt!

Med få og enkle forhåndsregler kan du forebygge smerter i rygg og korsrygg. – Det viktigste er at muskulaturen er varm før du griper til måka. Ikke løp rett fra en varm seng til å måke snø i flere kuldegrader. Kle deg godt, ikke stress og se på måkingen som nyttig mosjon, sier kiropraktorene. Er man litt usikker på egen rygg og ryggens tåleevne så er det viktig at man kanskje varmer litt opp. Når man har et stort område så bør man måke det opp i porsjoner og vurdere sin egen ryggstyrke.

Smerter i muskel- og skjelettsystemet er den vanligste helseplagen i landet, og den vanligste muskelskjelett-lidelsen er vond rygg. For noen er smertene bare en irriterende del av livet, men opp mot halvparten av alt sykefravær skyldes disse lidelsene. Samfunnets totale utgifter som en følge av muskel- og skjelettlidelsene er på omtrent 44 milliarder kroner i året, hvorav drøye 15 milliarder er ryggrelatert.

I Norge er det 430 offentlige godkjente kiropraktorer, og de ser til sammen rundt 1,5 millioner rygger i året. Kiropraktoren kan sykemelde sine pasienter, henvise videre til spesialisthelsetjeneste og fysioterapi og pasientene får direkte refusjon uten legehenvisning ved besøk hos kiropraktoren.

Flere tips for snømåkingen:

1 - Mange tak. Ta heller mange små spadetak, enn få og tunge.
2 - Ikke vent.
     Ta snøen med en gang og ikke la den ligge og bli tung.
3 - Pass på ryggen. Løft med bena og ikke ryggen. 
     Hold ryggen rett og bøy knærne.
4 - Begge hender. Hold måkeutstyret med to hender.
5 - Vri hele kroppen. Når du skal kaste unna snøen, må du vri hele kroppen,
     ikke bare ryggen.
6 - Varier utstyret. Bruk plastskyffel med langt skaft på løs snø og aluminium eller jernspade på hard snø.
     Skal du måke mye snø og har en skråning, egner det store brettet seg godt.
7 - Ta det med ro. Snømåking er tungt, så har du dårlig helse eller hjerte, bør du passe på.

Ifølge kiropraktorene er det også viktig med en naturlig svai i ryggen.

- Prøv å beholde en naturlig svai i ryggen, ha rumpa litt ut, men ikke for mye. Da mobiliserer man rygg og magemuskulaturen på en riktig måte. Så bør man ta tak i skuffen litt ned på skaftet slik at ikke vektarmen blir for lang. Hvis snøen er våt og tung bør man ta litt mindre på spaden.

Lykke til!